Etter publisering

Når du har tatt til deg alle gode tips som gjør deg i stand til å lage en brukervennlig og godt gjennomført nettside – og endelig er klar til å lansere – er det nå det virkelige arbeidet begynner. Selvfølgelig er det hardt og kløktig arbeid som ligger bak selve utformingen av siden, men det hele får en ekstra dimensjon når du har kommet deg ut på markedet og begynner å konkurrere med andre nettsider.

Det er lov å feire når du først har fått publisert nettsiden, men du bør gjøre det med måte. Du kan feire for at du skal i gang med en ny, spennende og krevende fase – ikke for at jobben er gjort. For det er den så absolutt ikke. For å få best mulig utbytte av siden, gjelder det å hele tiden følge med på den. Finn ut hvor mange som er innom den, og hva de klikker på. Hvem som klikker og hvor de kommer fra, er også viktig å merke seg.

Overvåk nettsiden

Med erfaringstall får du det rette grunnlaget for videre justering av innhold og design. For å overvåke nettsiden finnes det ulike verktøy du kan ta i bruk, og her kan vi trekke fram Google Analytics. Dersom du bruker WordPress kan du i tillegg benytte deg av en utvidelse ved navn Analytify. Denne gir tilgang til sidens kontrollpanel.

Selv den beste nettside må kontinuerlig jobbes med videreutvikles. De mobile og stasjonære enhetene nettsiden din vil vises på, forandrer seg hele tiden. Derfor må blant annet design optimaliseres regelmessig. Avhengig av hvilken publiseringsløsning du bruker, gjelder det å lete etter redesign i ny og ne. Kunder og andre besøkende legger merke til om webdesignet er gammeldags og utdatert.

La deg ikke knekke av at jobben langt ifra er ferdig etter lansering. Det er tross alt da moroa begynner!