Kom i gang med ny nettside

La oss se på hovedingrediensene for en nettside. Først og fremst trenger du et domenenavn, det vil si nettadressen din med for eksempel .com eller .no bak. En norskspråklig nettside kan like gjerne ha sistnevnte. Er imidlertid nettsiden din ment for utenlandske besøkende er .com bedre, da disse får beder Google-rangering. Samtidig bør du i begynnelsen fokusere mer på det du bygger rundt domenenavnet, og ikke navnet i seg selv.

Du trenger også et webhotell, også kjent som en webhost. Med dette blir du i stand til å publisere filer, og webhotellet knyttes opp mot domenenavnet. Dersom du har mulighet til å generere e-postadresser som har domenenavnet i seg, er det også en fordel. Da ser du mer profesjonell ut enn om du bruker standard hotmail.com, yahoo.com og lignende. Med et publiseringssystem blir det enklere å få satt opp og oppdatert siden.

Vi kan også gjøre oppmerksom på at et webhotell lar deg koble flere domener og nettsider opp mot det samme hotellet, så lenge det er plass.

Få tak i webhotell og domener

Du blir nok nødt til å betale litt for begge deler, men ikke så mye at det vil svi i lommeboken. Skal du dessuten tjene penger på nett, gjelder det å investere i slike nødvendigheter. De norske .no-domenene kan du kjøpe hos ProISP eller One.com, da disse er rimelig priset og du får mye igjen for pengene. Hos disse får du dessuten gode webhotell og muligheten for å få e-postadresse med domenenavnet.

Er du imidlertid ute etter .com-domener, kan disse kjøpes hos Namecheap. Disse er billige, har godt brukergrensesnitt samt markedsplass for salg av domene. Et annet godt alternativ her er GoDaddy. Eller så kan du med fordel selv saumfare markedet så du får undersøkt priser og målt dem opp mot vilkårene ulike aktører gir deg. En domeneleverandør som gir deg gode priser på webhotell, er alltid å anbefale.