Mobil først

Når du rådfører deg med eksperter om tips til hvordan du gjør det best ut av en nettside, vil du sannsynligvis komme bort i begrepet «mobile first». Dette går ut på å hele tiden ha mobiloptimalisering i tankene når du oppretter en webside, og at du bør begynne med mobilversjonen. En slik tilnærming til webdesign sentrerer seg blant annet rundt innhold, noe som er forståelig. Besøkende har tross alt kommet nettopp for innholdet ditt.

Til å begynne med kan du prioritere innholdet som nettsiden skal ha, og bruke et regneark til å prioritere det. De såkalte «touch points» må være store nok til at det enkelt går an å trykke på dem fra en liten skjerm. Det gjelder å selv teste nettsiden ut på forskjellige mobile enheter, slik at du selv for sett hvor mobiloptimalisert den faktisk er.

Besøkendes krav må tilfredsstilles

Har du noen gang besøkt en nettside som ikke er komprimert godt nok til skjermen og derfor tvinger deg til å bla bortover? Da vet du nøyaktig hvor irriterende dette er, i tillegg får det siden til å se billig og amatørmessig ut. Nettsiden vil dessuten gjøre det dårlig i søkemotorer dersom den ikke er responsiv. Du kan miste en del besøkende på å ha en side som ikke takler mindre skjermer, og du kan bruke dette verktøyet for å finne ut hvor mobilvennlig siden din er.

Publiseringssystemer som WordPress gjør siden din responsiv (at den automatisk tilpasser seg skjermen uansett størrelse), men du må likevel gjøre grep selv for at optimaliseringen skal være så god som mulig. Besøkende og kunder er utålmodige, og er raske med å sveipe bort sider som ikke responderer slik de vil. Det er også viktig at siden ikke tar lang tid å laste, så da gjelder det å holde lastetiden så kort som mulig – helst under tre sekunder.