Ta høyde for SEO

SEO står for søkemotoroptimalisering, og er en metode for å lettere bli oppdaget gjennom søkemotorer som Google. Det er mye du kan gjøre for å sørge for at kundene finner deg og nettstedet ditt, og vi skal her se på hva som utgjør god søkemotoroptimalisering. Viktigheten av SEO må ikke stikkes under en stol, tenk bare selv hvor ofte du benytter deg av Google. I dag starter ca. 90 % av informasjonsinnhenting med et søk, og mer enn 70 % av alle kjøp begynner med et søk på nett.

Ting å være oppmerksom på

For at du skal bli lagt merke til, gjelder det å gjøre nettsiden din interessant for brukere. Kunder skal finne ønsket informasjon lett, og nettsiden må kunne lede dem videre. I mylderet av nettsider som tilbyr ulike tjenester, hjelper det imidlertid ikke bare å være der. Det finnes en drøss med ting å ta høyde for. Titler, meta-titler, overskrifter, meta-beskrivelser og bildebeskrivelser må vekke interesse.

Det er fint med gode bilder, men husk at det er tekst Google leser. Du kan med fordel bruke verktøy som Google Search Console, Keyword Planner og Google Analytics for å finne ut hvilke søkeord folk benytter seg av. Sørg for at nettsiden er responsiv og kan benyttes på alle skjermstørrelser og ulike enheter, og husk at sider med SSL-sertifisering får høyere rangering. Bruk domene, gjerne .no. Når du får disse tingene på plass skaper du en bedre brukeropplevelse.

Når det kommer til innhold er det viktig med gode og velskrevne artikler, med relevante søkeord innlemmet i teksten. Bilder og videoer skaper blikkfang, og alt innhold bør struktureres etter hvor viktig det er. Tittel på siden og nettadresse kan med fordel være lik, her bør du også ha med søkeordene. Sørg for å ha spennende tekst som får besøkende til fortsette lesingen!