Wix

I likhet med WordPress utgjør Wix en god plattform for å etablere en nettside. Du kan med fordel sjekke ut hva Wix har å by på før du fatter en avgjørelse om hvilken løsning du vil bruke på nett. Her kan du starte nettbutikk, bookingsystemer hvor du kan sette opp avtaler med kunder, chatteboks for besøkende, legge til alle slags funksjoner, etc. Det er enkelt å registrere seg på wix.com; du kan gjøre det via Facebook, Google-kontoen din eller e-post. Velg deg en passende nettside-mal og legg inn tekst og bilder.

Tjenesten er i utgangspunktet gratis, men for en rimelig slant i måneden kan du bruke ditt eget domene. Dette er å foretrekke fremfor å kun benytte seg av gratisversjonen, ettersom det å bruke nettstedet gratis vil bety at Wix’ navn vil inkorporeres i webadressen din.

Det ser særlig ikke bra ut med en nettside som heter noe à la:

https://info218841.wixsite.com/ditt-valg

I tillegg vil siden din tydelig annonsere at den ble laget med Wix, hvilket får nettstedet ditt til å se veldig amatørmessig ut.

Lett å bruke

Kvalitet koster, og som premium-abonnent hos Wix betaler du kanskje mellom 65 og 190 kroner i måneden. En slik investering er vel verdt pengene. Noen business-pakker kan koste mellom 155 og 320 kroner i måneden, og disse anbefales dersom du planlegger å bedrive e-handel. Med Wix får du blant annet et profesjonelt utseende og design, en nettside som er enkel å navigere seg rundt på samt gode publiseringsløsninger.

Dersom du fra før av er kjent med WordPress, vil du merke at Wix byr på en del av det samme. Det vi imidlertid kan fastslå er at Wix er noe enklere å bruke, men WordPress er enklere å tilpasse seg. Nybegynnere kan med fordel først prøve seg på sistnevnte, og kanskje vente med Wix til bedriften har blitt stor nok til at du i fremtiden kan ha mer enn én nettside.